siora-photography-cixohzDpNIo-unsplash.jpg

Hrozí vám nebo vašim blízkým vznik diabetu 2. typu? Spočítejte si své riziko

Diabetes 2. typu je onemocnění, které se zpravidla rozvíjí pomalu po mnoho let a ve většině případů lze předejít.

Před onemocněním diabetem 2. typu by se na pozoru měli mít především lidé, kteří mají tendenci k sedavému způsobu života, s ním související nadváze a obezitě, a navíc mají, jak se lidově říká „diabetes v rodině“. Svůj věk ani to, zda trpěl diabetem někdo z rodiny, neovlivníme. Ovlivnit však můžeme svou tělesnou hmotnost, množství pohybové aktivity a stravovací návyky.

Osobní ovlivnitelné i neovlivnitelné rizikové faktory shrnuje dotazník FINDRISC, který orientačně stanoví riziko, že se u vás objeví diabetes. Své skóre si můžete spočítat podle tabulky nebo v on-line kalkulačce například zde. Po zadání parametrů rizikových faktorů se dozvíte, jak moc je pravděpodobné, že se u vás rozvine diabetes 2. typu v dalších deseti letech.

Ideální je snažit se vzniku onemocnění předcházet. Proto by si především lidé s vysokým rizikem vzniku diabetu 2. typu měli udržovat normální váhu, zdravě se stravovat a věnovat se pravidelné pohybové aktivitě.

Pro hodnocení nadváhy a obezity se obvykle používá BMI (Body Mass Index = váha v kg/výška v m2), za nadváhu se považuje BMI vyšší než 25, jako obezita je označováno BMI nižší než 30. Dalším používaným kritériem je obvod pasu, který je symbolem abdominální obezity. Měl by být u mužů méně než 94 cm a u žen méně než 80 cm.

Mezinárodní diabetická federace (IDF) doporučuje vykonávat pohybovou aktivitu trvající alespoň 30-45 minut nejméně třikrát až pětkrát týdně, protože pohyb má schopnost dočasně zvýšit citlivost na inzulin. Vhodné je vše zkonzultovat se svým praktickým lékařem.

Zuzana Nosková

Sdílet