HD_grilovani.jpg

I s diabetem si můžete užít letní grilovačku

Grilovací sezóna je tu. Na zahradách, terasách, verandách či dvorcích se grily žhaví o sto šest. Podobné radovánky si nemusejí upírat ani diabetici, jen musejí zvážit, co si na ohni připraví za pochoutky.

Co hodit na gril? 

Pro diabetiky jsou vhodné různé druhy libového masa, jako je například kuřecí či krůtí. Vyhýbat se však nemusejí ani hamburgerům, jen je třeba je připravit z kvalitního hovězího masa. Další výtečnou možností jsou ryby nebo i náhražky masa, jako je například tofu (chutné jsou z něj například špízy). Před grilováním je dobré maso naložit do marinády, avšak při finální úpravě je lepší maso připravovat v alobalu či na miskách, aby nedocházelo k odkapávání šťávy na žhavé uhlíky a tvorbě karcinogenních látek.

Diabetici by měli raději zapomenout na uzeniny. Špekáčky i klobásy jsou nejen hodně tučné, ale navíc plné soli. Především při vyšším krevním tlaku bychom se tedy jejich konzumaci měli vyhnout. Naopak skvěle se pro lidi s diabetem hodí grilovaná zelenina, kterou lze vložit do alobalu, zakápnout olejem a přidat bylinky či koření. Možná jako sladkou tečku plánujete grilované ovoce, například banán nebo ananas. V tomto případě je potřeba myslet na to, že především hodně zralé ovoce vám může až dvojnásobně zvýšit glykémii.

 

Marinády a dresinky

Při výběru marinád nebo omáček to mají diabetici přece jen trošku složitější. Zvlášť u kupovaných výrobků by si měli hlídat množství cukrů, tuků a soli. Možná vás překvapí, že především některé omáčky obsahují hodně cukru. Nejlépe proto uděláte, když si marinády i omáčky připravíte doma. Maso se dá naložit do olivového oleje, bylinek či bílého jogurtu a pro základ omáček lze použít třeba nízkotučnou zakysanou smetanu. Stačí přidat česnek, bylinky, špetku soli a chutnou omáčku máte za pět minut na stole.

 

Co zvolit jako přílohu?

K masu se skvěle hodí různé zeleninové saláty bez majonézových zálivek, ty bývají tučné a do horkých letních dnů se moc nehodí. Místo majonézy postačí šťáva z citronu, sůl a pepř nebo zálivka z bílého jogurtu. Vhodné je i celozrnné pečivo, které má nižší glykemický index než bílé.

 

Text: Markéta Veselá

Sdílet