PastedGraphic-1-4.png

S diabetem v posilovně

Ještě před deseti lety by vás v případě, že máte cukrovku druhého typu, odborníci od posilování zrazovali, nebo by ho alespoň nedoporučovali. Dnes už je ale všechno jinak a fitness patří mezi aktivity, které nejvíc pomáhají diabetikům udržet jejich nemoc na uzdě.

Pacientům s cukrovkou se léta doporučovala jako ideální aerobní zátěž taková, při které se člověk výrazněji nezadýchává (např. pomalá chůze nebo jízda na kole v nenáročném terénu). Ta sice pomáhá při redukci váhy a udržování fyzické kondice, nedokáže ale zastavit, nebo alespoň zpomalit ztrátu rychlých svalových vláken. Ideální proto je kombinovat aerobní zátěž právě s posilováním.

Svaly musejí pracovat

Rychlá svalová vlákna zapojuje mozek do činnosti až v okamžiku, kdy je zátěž vysoká, zhruba na hladině převyšující 75% možnosti daného svalu. Do takového zatížení se ale dříve doporučovanými druhy pohybu nemáme šanci dostat. Dochází tak k poklesu svalové tkáně (tzv. sarcopenii), který obvykle doprovází stárnutí a je pro diabetiky velký problém. Svaly jsou totiž hlavním odběratelem glukózy z krve, dělají si největší zásoby glykogenu. To znamená, že čím méně máme svalů, tím hůře můžeme regulovat hladinu krevní glukózy.

Dožeňte to v posilovně

S receptem na to, jak se vyhnout úbytku svalů, přišla ve svém nedávném doporučení ACSM, nejvýznamnější tělovýchovně-lékařská organizace v USA, která úzce spolupracuje s Americkou diabetickou organizací. Podle jejích závěrů by měli diabetici druhého stupně doplnit své aerobní aktivity o dva až tři posilovací tréninky týdně. Samozřejmě ale platí, že byste před zahájením cvičení měli svůj fitness plán konzultovat s osobním trenérem, který vám poradí, s jak velkou zátěží začít. A též sním prodiskutovat riziko hypoglykémie.

Text: Rudolf Král

Sdílet