HD_tai-chi.jpg

Tchaj-ťi můžete cvičit v každém věku

V Číně na Tchaj-wanu, ale i v jiných zemích, kde žije početná čínská menšina, často můžete vidět v parku nebo na nějakém volném prostranství i velmi staré lidi, jak provádějí zvláštně pomalou a vláčnou sestavu cviků. Tchaj-ťi, nebo úplně přesně řečeno tchaj-ťi čchüan, je meditací v pohybu i bojovým uměním. Hlavně má ale blahodárný vliv na zdraví a celkovou kondici toho, kdo je cvičí. Náramně se pak hodí i pro diabetiky 2. typu.

Nechat v sobě proudit energii 

Stejně jako čínská medicína i cvičení tchaj-ťi pracuje s energií (či vnitřní sílou) čchi, jež má přirozeně a volně proudit lidským tělem, a s harmonickým souzněním vzájemně se doplňujících protikladů jin a jang. V praxi to znamená, že při tomto cvičení zhluboka a pomalu dýcháte a obloukovitými pohyby vycházejícími z pasu se učíte vést energii od středu těla až do konečků prstů. Zatímco při většině západních cvičení a sportů naše svaly pracují, vydávají energii a samozřejmě se časem unaví, při tchaj-ťi se spíš přirozeně uvolní a zrelaxují. Zvláště pro starší generaci je důležité, že cvičení také pomáhá zlepšit koordinaci a pohyblivost kloubů.

Začít není složité

Pokud se chcete pustit do cvičení tchaj-ťi, nevadí, že nejste zrovna v nejlepší kondici ani že máte nějaké to kilo navíc. Můžete to zkusit podle knih nebo videokurzů na internetu, ale pro začátek bude nejlepší zaplatit si alespoň pár hodin s profesionálním trenérem, který dohlédne na to, abyste si už na začátku nevytvořili špatné návyky, jichž byste se později obtížně zbavovali. Dnes už naštěstí máme i v České republice dostatek trenérů, kteří tchaj-ťi čchüan studovali přímo v Číně u renomovaných mistrů a rádi se vás ve svých kurzech ujmou. Stačí si jen vybrat.

Text: Rudolf Král

Sdílet