6.png

6 nejzdravějších způsobů úpravy jídla

Jestli po jídle tloustnete, nezávisí jen na tom, jaké potraviny konzumujete, ale také na tom, jak si je připravíte. Jakou úpravu tedy zvolit, aby vaše jídlo bylo co nejzdravější a zachovalo si maximum cenných látek? Máme pro vás hned několik zajímavých tipů.

Zdroj: Rodalesorganiclife.com

Vaření v páře


Tohle je asi nejjednodušší a nejběžnější způsob, jak si zdravě připravit zeleninu bez použití jakéhokoli tuku. Zelenina si zachová nejen většinu vitamínů a antioxidantů, ale i chutí a vůní. Navíc vařit v páře můžete hned na několik způsobů. A pokud vám takto připravená jídla připadají bez chuti, stačí používat více čerstvých bylinek a vodu nahradit silným vývarem nebo vínem.

Zdroj: Tastingtable.com

Francouzské blanšírování


Svěží a křupavá. Přesně taková je zelenina, pokud ji tepelně upravíte blanšírováním. Princip přípravy je navíc velmi jednoduchý. Zeleninu nebo ovoce stačí vhodit do vařící vody, nechat krátce povařit na skus a pak prudce zchladit ve velkém množství ledové vody. Do mísy s vodou můžete vhodit i pár kostek ledu. Čím větší změnou teploty totiž zelenina projde, tím krásnější barvu bude mít. Skvěle takhle chutnají především fazolky, brokolice nebo růžičková kapusta.

Zdroj: Tfchealthfoods.com

Kvašení


Nejen zelí může být kvašené. Výborně tak chutná například i mrkev, červená řepa, cuketa, květák nebo ředkev. Z takhle upravené zeleniny se navíc stane doslova vitamínová bomba, proces kvašení totiž výrazně znásobuje obsah vitamínu C. A jak na to? Zeleninu nakrájejte na větší kousky, pořádně napěchujte do sklenic, posolte a okořeňte, čím je libo. Pak už jen stačí zalít vařící vodou, zavíčkovat a 4–6 dní takhle nechat zeleninu při pokojové teplotě.

Zdroj: cnet.com

Sous-vide


Pokud vás raw stravování zrovna neláká, pak právě tento způsob úpravy jídla je hned po syrové stravě nejzdravější. Sous-vide jídlo se připravuje ve vzduchotěsném obalu ve vodní lázni o přesně stanovené teplotě. Neskonalou výhodou takto připravených jídel je, že z nich vytěžíte maximum vitamínů, minerálů a chutí. Na druhé straně je třeba trochu investovat do speciálního hrnce s lázní a vakuovačky.

Zdroj: cookingtipoftheday.blogspot.com

Trochu jiné pečení


Způsobů, jak zdravě upéct jídlo, je hned několik a každé je skvělé. Například maso pečené v alobalu zůstane krásně šťavnaté a nemusíte přitom použít ani kapku tuku. Nejrůznější druhy ryb pak zase skvěle chutnají pečené v pergamenovém papíru. Při tomto způsobu úpravy jídla je sice třeba použít trošku oleje nebo másla, ale na oplátku si jídlo uchová všechny vitamíny i minerály. Pokud se však chcete vyhnout tukům úplně, sáhněte po římském hrnci, ve kterém můžete připravovat prakticky jakékoli jídlo bez jediné kapky tuku.

 

Zdroj: goodtoknow.co.uk

Šetrné dušení


Pokud předtím jídlo neorestujete, je i dušení poměrně šetrný způsob jeho přípravy. Je však třeba mít na paměti dvě pravidla: na čím menší kousky zeleninu nakrájíte, tím více z ní ztratíte během dušení vitamínů, a čím méně použijete vody, tím více cenných látek si jídlo uchová.

Text: Izabela Nováková

 

Sdílet