HD-zdravi-rekove.jpg

Nejzdravější národy – Řekové

Řecká kuchyně obecně patří mezi nejzdravější na světě. Obyvatelé řeckého ostrova Ikaria jsou dokonce proslulí svou dlouhověkostí a jejich kuchyně na tom má nemalý podíl. Řada studií prokázala, že řecký jídelníček snižuje riziko onkologických i srdečních onemocnění, obezitu i Alzheimerovu chorobu. A přestože žít jako tito ostrované je v našich podmínkách zhola nemožné, některé jejich stravovací návyky můžete snadno převzít.

Zdravé tuky, čerstvá zelenina a bylinky

Nejen Řekové, ale i ostatní obyvatelé jižních zemí jsou proslulí svou láskou k olivovému oleji, který obsahuje výrazně méně nasycených mastných tuků než třeba máslo. Hojně ho tak využívají nejen ve studené kuchyni, ale i na vaření. Ke každému jídlu si Řekové navíc rádi připravují čerstvý salát pokapaný olivovým olejem. A vědí proč. Nedávno zveřejněná studie PNAS totiž prokázala, že kombinace olivového oleje a listového salátu výrazně snižuje krevní tlak.

Řecký jídelníček je ale také plný nejrůznějších čerstvých bylinek, oblíbená je hlavně bazalka, pažitka nebo třeba oregano. Všechny tyto bylinky jsou nejen plné zdravých antioxidantů, ale dodají jídlu natolik bohatou chuť, že Řekové díky tomu se solí zacházejí opravdu střídmě. Nesmíme však zapomenout ani na řecký jogurt, který se podává k jídlu během celého dne. Ráno k snídani s čerstvým ovocem, k hlavnímu jídlu v podobě tzatziků a večer jako zdravý snack. A zatímco Češi si, když je honí mlsná, otevřou balíček chipsů, Řekové si připraví dip z řeckého jogurtu, bylinek a česneku, do kterého si pak namáčejí na větší kusy pokrájenou zeleninu.

 

5 zásad stravování v řeckém duchu 

- méně solte, zato nešetřete bylinkami
- červené maso si dopřávejte jen zřídka a dejte přednost rybám, mořským plodům a kuřecímu masu
- při vaření používejte olivový olej
- denně si k hlavnímu jídlu připravujte i salát
- těstoviny nahraďte bulgurem
 

Text: Izabela Nováková

Sdílet